Hoe jij door sterke employer branding, een onweerstaanbare werkgever wordt?

De term employer branding is de afgelopen jaren een populair begrip geworden. Simpel gezegd is employer branding niets meer dan het verkopen van je bedrijf aan je huidige en toekomstige medewerker. Anders dan bij recruitment marketing is employer branding een duurzame strategie zonder gedefinieerd eind. De vraag is niet meer óf je het doet maar wanneer je ermee start. Al bij één medewerker is nadenken over je werkgeversmerk in de huidige markt essentieel. En doe je dat goed, dan levert dit je geld, tijd én goede energie op in het vinden, binden en boeien van jouw mensen.

Van ego-streling naar zelfontplooiing

Inmiddels weten we dat consumenten – B2C of B2B – niet enkel kopen op basis van prijs en producteigenschappen maar veel meer op basis van emotie en beleving. Van échte mensen en bedrijven, waar we ons prettig, begrepen en gehoord voelen. Anno 2023 lijken materiele zaken voor jongere generaties een stuk minder belangrijk dan vroeger. Minimalisme en ‘tiny living’ zijn daar de perfecte voorbeelden van. Geld en rijkdom zijn allang niet meer de belangrijkste drijfveren. Zingeving, persoonlijke ontwikkeling, ‘iets doen wat er toe doet’ en waar je hart ligt, daar is in deze tijdsgeest ruimte voor. Immers leven we zonder oorlog en is er in de meeste lagen van de bevolking verre van sprake van échte tekorten op eten of een dak boven ons hoofd. Deze macrotrend wordt ook wel postmaterialisme of dematerialisering genoemd. En, daar komt ‘ie; Bij het vinden van de perfecte baan, werkt dit precies hetzelfde. 

'Postmaterialisme. De maatschappijkritische idealisten die zichzelf willen ontplooien, stelling nemen tegen sociaal onrecht en opkomen voor het milieu.’

Bron: motivaction.nl

Stickin’ in or standing out

Een ander aspect – dat al leeft sinds wij mensen op de wereld zijn – en waar je als bedrijf  tactvol op in kunt spelen, is ons oerinstinct ‘ergens bij te willen horen’. Wij mensen zijn kuddedieren, immers dé manier om in geval van nood je overlevingskans te kunnen vergroten. Ondanks dat dit gevaar al lang niet meer écht op de loer ligt - het is instinctief zo ingebakken in ons reptielenbrein - geeft het ons onbewust een fijn en veilig gevoel, wetende bij dat ene clubje of groepje te horen. Stom hé. Maar zo zijn we nu eenmaal ‘gewired’.

Werken aan die tribe 

Een tribe creëren waar mensen bij wil horen, is strategisch gezien dus hartstikke slim. Natuurlijk is dat eerst investeren, maar op lange termijn werkt het als een medewerkersmagneet. Vertel jij als merk een ijzersterk verhaal? Laat je je mening, idealen en mindset doorklinken in alles wat je doet? Juist doordat je durft te kiezen en je merkpersoonlijkheid bloot geeft, creëer je fans. Fans - en dus medewerkers - die dolgraag bij jouw bedrijf willen horen en niet bij die van de concurrent. Ze willen maar al te graag aansluiting vinden bij gelijkgestemden. Door authentiek te zijn, durven staan voor je mening én echt waarde (bijvoorbeeld i.d.v.v. arbeidsvoorwaarden die op emotioneel vlak aansluiten) te leveren, bouw je aan je tribe en een werkgeversbestand van sterspelers.

Hoe jij door sterke employer branding, een onweerstaanbare werkgever wordt.

Praktisch: hoe dan? 

Afhankelijk van de grootte van je bedrijf zijn er vele opties om te werken aan employer branding. Begin daarbij altijd bij de basis: de positionering en identiteit van je merk. Hoewel de manier van communicatie van je merkidentiteit in- en extern absoluut overlap heeft, er zijn ook zeker verschillen. Zo hoeft jouw klant bijvoorbeeld niet steeds te horen over jullie duurzame arbeidsvoorwaardenpakket, terwijl dit voor een Millenial een hele goede reden kan zijn om voor jou te kiezen, in plaats van voor die resultdriven multinational.  Ik noem een aantal voorbeelden: 

Voor kleine organisaties: 

  • Ga eens aan de slag met je huidige vacatureteksten. Komt hierin naar voren naar wat voor persoon je nu écht opzoek bent? Vertel je hier wat jouw toekomstige medewerker qua sfeer, instelling en teamgevoel kan verwachten? 

  • Nog beter: Richt een gedeelte van je website in als ‘Werken Bij…’ pagina’s waarbij de focus ligt op het vertellen van je verhaal vanuit de werkgeverskant met als doel het werven van nieuwe medewerkers maar ook het interesseren van latent werkzoekenden;

  • Probeer op social media zo nu en dan te laten zien hoe het er aan toe gaat bij jullie op de werkvloer. Zo krijgt iemand een beeld bij het soort mensen, de sfeer en hoe het zou zijn voor jouw bedrijf te werken. NOTE: Houd het lekker echt, niet te cheesy of te gemaakt.  

  • Ben je regelmatig opzoek naar nieuwe krachten? Maak dit dan niet alleen kenbaar op momenten dat je daadwerkelijk zoekende bent. Bouw aan die tribe! 

  • Heb je een fysieke plek? Gebruik deze communicatiekanalen! Zet iets in de winkel of werkplaats, laat je auto bestickeren.

  • Doe je marketing voor je bedrijf dan is dat vaak al tweeledig, want ook latent werkzoekenden krijgen deze reclame te zien. Houd dit in gedachte.

  • Ga aan de slag met videomarketing. Beeld zegt vaak meer dan duizend worden en het is de perfecte manier om te laten zien hoe dingen er écht aan toegaan. Denk aan een formats als ‘Hoe is het om te werken bij bedrijf X?’ of ‘Een dag meelopen op de afdeling X bij bedrijf X’. En weet, de perfectie zit ‘m echt in de imperfectie. Neem eens een kijkje op TikTok en je snapt wat ik bedoel.  

Op grote schaal

• Het aller belangrijkst; zorg voor een krachtige positionering van je werkgeversmerk. Dit is de basis, het DNA, waar je alle haakjes aan verbindt voor een kloppend geheel. 

• Zorg ervoor dat je recruitmentmarketing op orde is. 

• Zorg zéker voor een sterke Werken Bij pagina. 

• Werk vanuit een contentstrategie en kies een selectie middelen waar je aankomend jaar op in gaat zetten. Hierbij geldt: Quality over quantity. En batch die content. Bijv.: Laat één dag video’s maken die je vervolgend op je website, socials, ads en interne communicatie kunt gebruiken. 

• Vraag huidige medewerkers om hun mening en gebruik dit als reviews. 

• Bouw aan je tribe van buiten maar vooral van binnen! Employer branding gaat hand in hand met Internal Branding. Want je kunt nog zoveel nieuwe mensen binnen halen. Als ze via de achterdeur net zo snel weer uitstromen levert dit je alsnog niets op. 

Werken bij ANWB

TheBol.comlife op YouTube

Werken bij Cool Blue

Natuurlijk zijn er oneindig veel manieren om te werken aan sterke employer branding en kun je mijn tips voor kleine bedrijven ook op grote schaal toepassen en vice versa. 

Wil jij starten met employer branding? Het allerbelangrijkste is dat je eerst heel goed weet hoe je merk in elkaar steekt. Zorg dat je verhaal klopt! Met een kraakheldere positionering en ijzersterke merkidentiteit. Zodat je van daaruit kunt gaan bouwen! 

Heeft dit bericht je geïnspireerd en ben je benieuwd naar meer? Laat het me weten!

 
Previous
Previous

Waarom een carrièrebeurs niet meer werkt.

Next
Next

De 'U Vraagt Wij Draaien' tendens en hoe er mee te dealen.