De 'U Vraagt Wij Draaien' tendens en hoe er mee te dealen.

 

Wil je bouwen aan je employer brand en werk je daarvoor samen met een extern bureau of de marketingafdeling? Dan ervaar je ongetwijfeld de ‘u vraagt, wij draaien’ tendens.

Zelf ben je druk met je eigen werk. Daarom schakel je voor employer branding een bureau of afdeling in. Maar dat bureau pakt niet de assertieve rol die je had verwacht. Met als gevolg dat jij zonder enige regelmatig het bureau achter de broek aan zit en campagnes lukraak en zonder resultaat de wereld in worden geschoten.

Ik ben benieuwd of onderstaande situatie herkenbaar voor je is:

Bericht van de marketingafdeling aan ondernemer Kees:
 
‘Hoi Kees, we gaan volgende week de nieuwsbrief versturen. Hebben jullie nog input? Aanleveren graag deze week. Dankjewel.’ – Mabel.
 
Wat Kees nu denkt?
 
‘Deze week? Dat gaat sowieso niet lukken.’
 
- maar als Kees toch even inhoudelijk naar de vraag kijkt -
 
‘Input.. Wat voor input? Waarover zou dat moeten gaan? Daar moet ik echt even voor gaan zitten hoor. Jullie zijn toch van de marketing..’

THE STRUGGLE IS REAL.

Vervolgens:

Kees plaatst een vlaggetje bij de e-mail, sleept ‘m naar de marketingmap, vervolgt zijn werk en vergeet het verzoek. Ook de herinneringsmail, een dag na verstrijken van de deadline heeft geen zin. De nieuwsbrief? Die ontvangt hij sowieso al niet. En de vacatures? Die blijven onvervuld.  
 
Dit soort conversaties tussen bedrijven en marketingbureaus of -afdelingen, ik zie ze regelmatig. 

Idee top, uitvoering iets minder.

Waar dit mis gaat? Leiderschap en communicatie. 

Waar ik het structureel mis zie gaan is dat bureaus werken vanuit een ‘u vraagt, wij draaien’ gedachte. Terwijl ondernemers in de veronderstelling zijn de marketing juist uit handen te hebben gegeven. Hoewel bureaus hard hun best doen jou alle aandacht te geven – en feeling te houden met jouw visie en wensen - blijft dat een uitdaging. Je bent immers niet de enige klant. 

Daarbij komt dat wij mensen van lieverlee de dingen toch het liefst op onze eigen manier doen. Jouw projectmanager dus ook. Wat resulteert in een merkuitstraling die meer weg heeft van de marketeer zelf dan van jouw merk.  

In de lead blijven over je merk doe je door de regie niet te snel uit handen te geven. Of zorg voor een goede regisseur die aan jouw kant staat. En die te allen tijde voor jouw merk gaat staan. Zodat je het bureau kunt laten doen waar ze goed in zijn: Jij vraagt, zij draaien.

Nu mijn vraag aan jou: Wie is in de lead als het gaat om jouw merk en werkgeversmerk?

Vragen? Stel ze! Samenwerken? Stuur eens een berichtje. Of plan via mijn website direct een strategie call. Dan vertel ik je in het gesprek graag welk perspectief ik voor je zie. 


Als #merkregisseur help ik je de regie over jouw merk & employer brand terug te pakken. Via mijn website en op LinkedIn deel ik over mijn persoonlijke en zakelijke ontwikkeling en praat ik over #employerbranding #recruitmentmarketing #personeelstekort #positionering #merkidentiteit en #merkkarakter

Previous
Previous

Hoe jij door sterke employer branding, een onweerstaanbare werkgever wordt?

Next
Next

Het verschil tussen employer branding en recruitmentmarketing.