Waarom een carrièrebeurs niet meer werkt.

De nationale banenbeurs. Wie is er niet geweest in z'n MBO of HBO tijd, zoekende naar een toekomst die écht bij jou past.

Struinend langs kraampjes en stands. Glimlachende standhouders die je key cords, rolletjes pepermunt maar vooral veel flyers uitreiken. ‘Nee, eerlijk, bij ons is t écht het allerleukst!’

Eenmaal thuis tolt je hoofd van de vele indrukken. En heb je eigenlijk meer vragen - en pennen - dan voor je er heen ging.

Of ik tegen de organisatie van carrièrebeurzen ben? Absoluut niet.

Maar volgens mij mogen we ons afvragen of de huidige vorm ons nog wel dient.

De havens van Rotterdam kampt met 8.000 openstaande vacatures. Dat kost bedrijven miljoenen. Er wordt een beurs georganiseerd. Super! Een geweldig middel om in een korte periode een grote groep mensen op laagdrempelige manier kennis te laten maken met de branche.

Maar is dat wat we willen? Kennismaken? Of willen we deze groep mind blown naar huis laten gaan met een ervaring op zak die ze nóóit meer vergeten?! Ik noem even wat:

Voor de jongeren een Open House Party in de haven, nachtshifts horen immers bij het werk.  

Voor 35+ de Rotterdam Harbour Games; kennismaken met de geavanceerde technologie waar je in de havens dagelijks mee te maken krijgt. Gamify it! Inclusief dropping op het terrein en obstacle run om de grootsheid van het Havengebied met eigen kracht te ervaren. 

Is dat niet waar we tegenwoordig ‘aan’ van gaan? Ondergedompeld worden in een echte beleving?

Je nieuwe medewerker wil je niet alleen raken in het hoofd. Die wil je raken in het hart.

Gelukkig zien steeds meer bedrijven de waarde van een goed gepositioneerd werkgeversmerk.

Een sterk employer brand maakt korte metten met personeelstekort. Daarover gesproken, mijn inziens bestaat personeelstekort niet. Bedrijven die het niet lukt om de juiste mensen aan te trekken kampen met een imagoprobleem. Het positieve daaraan? Daar kun je wat mee.

Dus laten we stoppen met roepen dat er geen personeel te krijgen is. En starten met het bouwen aan merken! Want dat werkt.

Starten met employer branding? 

Plan via de button rechtsboven een strategiegesprek met me in. Ik help je direct op weg.

#employerbranding #beurs #expo #imago #identiteit #positionering #aantrekkelijk #werkgeversmerk #merkbouwen

Bron: https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/5346937/werken-de-haven-rotterdam-jongeren-stigma-beurs

Next
Next

Hoe jij door sterke employer branding, een onweerstaanbare werkgever wordt?